Deze website maakt gebruik van functionele cookies. Klik hier voor meer informatie.
Akkoord
  1. Leven in het Licht van Jezus

    Dinsdag 15 december 2020
    Leven in het Licht van Jezus

    Leven in het Licht van Jezus


    Samen met mijn man woon ik in een conservatieve Arabische wijk in Amman. Wij hebben elkaar in de olijfhout-werkplaats in Amman ontmoet. De plek waar wij samen met de gemarginaliseerden van de Jordaanse samenleving werken. Naast onze vierdaagse werkweek en taalstudie, bezoeken wij ook de medewerkers thuis en hebben heel mooie vriendschappen opgebouwd. Het is fijn om met hen te praten over het nieuws en de dingen die voor ons belangrijk zijn, bijvoorbeeld: werk, gezin én bovenal het geloof.

    Een boeiend gesprek
    Op een avond bezocht ik mijn lokale vriendin en haar schoonzus die ik anderhalf jaar geleden heb ontmoet. Zodra ik op de bank plaatsnam, maakte het alledaagse gesprek plaats voor een boeiend gesprek over moord en overspel. Dit naar aanleiding van een waargebeurd verhaal uit het verleden. Zij waren van mening dat een moordenaar en de overspelige de doodstraf verdienen. Deze conclusie werd getrokken vanwege de Sharia (Islamitische wet) die daar heel helder over is.

     

    Uiteindelijk vroegen zij naar mijn mening. De Heilige Geest liet mij het verhaal uitleggen van ‘de overspelige vrouw’ uit Johannes 8 “Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.” Ik wees daarin ook op mijn eigen zonden en dat ik zonder God de ergste zonden kan doen. Daarnaast mocht ik vertellen over de moordenaars aan het kruis en dat er tot aan het eind van ons leven bij de Heere vergeving is als wij oprecht berouw tonen. Terwijl wij in gesprek waren, zag ik dat Gods Koninkrijk en Zijn genade dwars tegen onze menselijke beredeneringen indruist.


    “Want bij U is de bron van het leven; in Uw licht zien wij het licht.” Ps. 36:10.

    'Het Licht van de Wereld'
    Wij spraken verder over Jezus, ‘Het Licht van de Wereld’, die gekomen is om voor onze zonden te sterven zodat wij eeuwig met Hem mogen leven. Uiteindelijk vroeg zij mij: “Geloven de Joden dit ook?”  Wow, wat een mooie vraag om dit bruggetje te mogen maken en de volgende tekst te kunnen delen:

     

    “Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Zij die wonen in het land van de schaduw van de dood, over hen zal een licht schijnen… Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. Aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De na-ijver van de HEERE van de legermachten zal dit doen.” Jesaja 9

     

    Haya is uitgezonden naar Jordanië en woont en werkt in Amman

  1. Activiteiten